14/09/17

POESIE e FILOSOFIE te DIVINE COMEDIE




I argoments dotrinaris, simpri une vore incisîfs tes trê Cantichis, in mût particolâr tal Purgatori e tal Paradîs, no son mai “digressions” superfluis, come che dispès si pensave timps indaûr, ma a son moments che si inserissin in maniere armoniche tal percors di perfezionament spirituâl di Dante, e si tradusin simpri in ocasion di alte poesie. Tai cjants XVII e XVIII dal Purgatori areis narativis e areis didascalichis si alternin cun gjeometriche regolaritât, e jenfri chestis a son inseridis sveltis notazions, a mût di preziosis miniaturis, insioradis di riferiments astronomics, gjeografics, o tirâts fûr de esperience cuotidiane. Al è come se une fuarce misteriose tant che un istint primordiâl, potent tant che “amôr ta l’âf / a fâ la mîl” (Pg XVIII 58-59) e vuidàs la man dal poete viers formis di perfezion assolude. A puedin sclarî chest concet uns doi esemplis, gjavâts dal cjant XVIII dal Purgatori, li che si trate dal rapuart tra amôr e libar arbitri, argoment une vore dibatût te Ete di Mieç (Pg XVIII 49-63):

 
Ogne forma sustanzïal, che setta
Ogni principi sostanziâl distant
è da matera ed è con lei unita,
de materie, che al ven a unîsi a cheste,
specifica vertute ha in sé colletta,
specifiche virtût al spieghe cuant


la qual sanza operar non è sentita,
ch’al opare e no si manifeste
né si dimostra mai che per effetto,
se no tal comparî di cualchi efiet,
come per verdi fronde in pianta vita.
tant che linfe pal vert tune foreste.


Però, là onde vegna lo ’ntelletto
Par chest, di là che us rive l’intelet
de le prime notizie, omo non sape,
dai principis, nol ten al vuestri cjâf,
e de’ primi appetibili l’affetto,
ni des primis inclinazions l’afiet,


che sono in voi sì come studio in ape
ch’o vês inadis, come amôr ta l’âf
di far lo mele; e questa prima voglia
a fâ la mîl; e chest istint primari
merto di lode o di biasmo non cape.
di blasim ni di laude nol è sclâf.


Or perché a questa ogn’altra si raccoglia,
Al fin che a cheste ogni altre si compari,
innata v’è la virtû che consiglia,
inade o vês virtût che us consee,
e dell’assenso de’ tener la soglia.
par che la strade dal consens si impari.


Quest’è ’l principio là onde si piglia
Il principi al è chest che in vô si cree
ragion di meritare in voi, secondo
il merit e la volontât, secont
che buoni e rei amori accoglie e viglia.
che i bogns amôrs dai triscj al disgredee.


Tirìn fûr il fîl dal resonament: «La anime (principi sostanziâl), che e je separade (distant) de materie, ma che e forme cun cheste une unitât, e conten une atitudin (virtût) specifiche, che e ven percepide cuant che e sta lavorant e si manifeste tai efiets dal so lavôr, come dal vert des fueis si percepìs il lavôr de linfe tai arbui. Duncje l’om nol à la possibilitât (nol ten al so cjâf) di savê di indulà che i ven la nozion (l’intelet) des veritâts primordiâls e inadis, ni di indulà che i ven l’amôr dal ben (des primis inclinazions l’afiet), che al è come l’istint naturâl dai animâi, tant che ta l’âf la atitudin istintive (amôr) a fâ la mîl: chest istint primari nol è sclâf ni di laude, ni di blasim, parcè che nol dipent de reson; e je la reson la strade dal consens, che tal om e à il compit di regolâ la volontât te selezion dai impuls naturâi bogns di chei che bogns no son; la reson e je duncje il principi di li che nus ven il merit de sielte fate ben e il demerit de sielte fate mâl». Une piçule notazion stilistiche: cun disgredee (v. 66) si imbrucje avonde ben la perfete endiadi “accoglie e viglia”.
Dante al stempere il dûr e – pe nestre sensibilitât – pesant resonament filosofic midiant il ricors al respîr larc e musicâl dal distic elegjiac (percepibil tai enjambements e tes cesuris internis) che si sorepon al endecasilabi, che però al conserve la sô integritât par merit de rime incjadenade. E dut al ven dispès indulcît di sveltis notazions leadis ae esperience, par stimolâ la atenzion e par ancorâ la memorie. E nas tal letôr la sorprendente sensazion che ancje il dificil argoment dotrinari al deventi plan e comprensibil a ducj, lassant in soreplui chel apaiament che dome la vere poesie e la vere art a san dâ.
Il toc citât si inserìs une vore ben tal tiessût naratîf dal cjant: il discors al è puartât indevant di Virgjili, personificazion de filosofie, e il dissepul Dante – insumît pes argomentazions dal mestri e pe gnot aromai fonde – al volte i voi al cîl e nus regale une pagjine di straordenarie sugjestion. Ancje cheste e pues jessi intindude tant che poetic cuintripês naratîf (Pg XVIII 76-87):

 
La luna, quasi a mezza notte tarda,
La lune a mieze gnot tal firmament,
facea le stelle a noi parer più rade,
pegre cun tantis stelis distudadis,
fatta com’un secchion che tuttor arda;
e pareve un seglot di ram ardent;


e correa contra ’l ciel per quelle strade
e incuintri al cîl e leve par chês stradis
che ’l sole infiamma allor che quel da Roma
che al tramont tra Sarts e Cors, un di Rome
tra’ Sardi e’ Corsi il vede quando cade.
al viôt ben dal soreli iluminadis.


E quell’ombra gentil per cui si noma
e chê ombre zentîl, che par jê dome
Pietole più che villa mantoana,
Pietole e brile in dut il mantovan,
del mio carcar disposta avea la soma;
e veve dal gno bast scjamât la come;


perch’io, che la ragione aperta e piana
cussì che, rumiant il clâr e plan
sovra le mie quistioni avea ricolta,
resonament nassût de mê domande,
stava com’om che sonnolento vana.
smavî mi sint tun insumît afan.

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