21/12/16

EPISTOLE XIII


La Epistole a Cjangrant (Cangrande della Scala) e à un straordenari interès par cui che al vûl cognossi la speculazion de filosofie scolastiche e la esegjesi leterarie te Ete di Mieç e par cui che al vûl lâ a fonts dal tentatîf che Dante al fâs par conciliâ il pinsîr aristotelic cu la rivelazion cristiane, ancje midiant chê vision cosmologjiche li che tancj in dì di vuê a viodin la rapresentazion di une ipersfere. Duncje e ven culì ripuartade integralmentri.
Cjangrant al nassè a Verone tal 1291 di Berto Prin (Alberto I della Scala). Tal 1308, insiemi cul fradi Alboin, al fo nomenât Signôr di Verone e tal 1311 l’imperadôr Indrì VII ju nomenà ducj i doi vicaris imperiâi, ma Alboin al murì tal Otubar di chel an istès. Cjangrant al inmaneà une politiche espansive tai confronts des vilis vicinis, ocupant prime Vicence (1311), e daspò, cu la poie dal cont di Gurize, lis vilis di Feltre e di Belun (1321); tal 1228 al ocupà Padue e tal 1329 Trevîs. Intal 1318 al jere deventât cjapitani gjenerâl de Leghe Ghibeline, vuadagnantsi la antipatie e la scomuniche (tal 1320) di pape Zuan (Giovanni XXII). Al murirà di tuessin a Trevîs tal 1329: al veve dome 38 agns. I esams tossicologjics efetuâts su la salme esumade tal 2004 a àn confermât che a copâlu e je stade une bevande a base di digjitâl.
Dante i veve dedicât il Paradîs cun cheste letare scrite tra il 1316 e il 1317, naturalmentri doprant la lenghe uficiâl, il latin. E di chi indenant i varès mandât i Cjants dal Paradîs par ordin che ju componeve.

01/12/16

IL VÊR MONT DI DANTE




Rivâts tal Prin Mobil - il novesim cîl - Beatrice e invide Dante a cjalâ viers il bas: "Par stime / dal percors fat, ponte i tiei voi in bas" (XXVII 77-78). Sot di lôr e compâr la grande sfere che e inglobe, intun sisteme di scjatulis cinesis, dut il mont sensibil, de Tiere fintremai aes Stelis fissis. Daûr de sistemazion fate di Tolomeu tal secont secul e tignude valide fintremai a Copernic e a Galileu, il Prin Mobil al è il maggior corpo (Pd XXX 39), che al conten tutti i volumi / del mondo (Pd XXIII 112-113), che più ferve e più s'avviva / ne l'alito di Dio (Pd XXIII 113-114), che al influìs sui cîi inferiôrs (Pd II 112-117). Tal Convivi Dante al precise (Cv II, III 9-10):

"Parsore di ducj i cîi i catolics a metin il cîl Empiri, ven a stâi il cîl luminôs tant che il fûc; e lu considerin imobil parcè che al à la plenece dal Jessi. Chest cîl al da al Prin Mobil un moviment sveltissim, parcè che ogni element dal Prin Mobil al à un desideri tant fuart di stâ a contat cun ducj i elements che a costituissin la cuiete manifestazion de divinitât, e si môf viers di cheste cun tante passion, che la sô velocitât e va oltri ogni possibilitât di umane comprension".